Hem / Nyheter / Hur vet du att du anlitar en brandkonsult med rätt kompetens?

Hur vet du att du anlitar en brandkonsult med rätt kompetens?

2013.03.07

Verktygslåda

När du anlitar en brandkonsult, hur vet du att hen kan sin sak? Att det är rätt kompetens du får? Finns det en risk att konsulten utger sig för att kunna mer än denne egentligen kan? Har företaget där konsulten arbetar tillräcklig kompetens och struktur?

Det enklaste, och många gånger det bästa, är att fråga personen du planerar att anlita. Titta på utbildningar och tidigare liknande projekt i ett CV, samt be om referenser och fråga dessa om konsultens kompetens. Naturligtvis är det också viktigt vilket företag brandkonsulten jobbar på. Här kan du fråga efter bland annat om företagets kvalitet, kompetensrutiner, storlek och erfarenhet av projekt som liknar ditt.

ABK 09 (Allmänna bestämmelser för konsultuppdrag inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet) är en trygghet mellan dig som beställare och konsulten du anlitar. Den är framtagen av Byggandets Kontraktskommitté där både beställarparter och konsultparter är representerade. ABK 09 bör alltid hänvisas till i byggrelaterade konsultavtal.

En komplettering till denna kan vara en certifiering eller en auktorisation för en person eller ett företag. Den kan ge dig en kompetens- och kvalitetsstämpel som borgar för det du vill ha. I texten nedan försöker vi bena ut några begrepp:

Kvalitetssystem ISO 9001
Ett brandkonsultföretag bör ha någon form av dokumenterat kvalitetssystem. Detta för att kunna visa att projekt som bedrivs inom företagets verksamhet kvalitetssäkras, på ett tillräckligt sätt.

För att ett brandkonsultföretag ska få vara medlem i Sveriges Brandkonsultförering ska det ha ett kvalitetsledningssystem certifierat enligt ISO 9001 eller likvärdigt.

Ett sådant företag har en strukturerad, kundfokuserad ledning- och projektprocess samt en systematisk kompetensutveckling med ständiga förbättringar.

Medlemskap i Sveriges brandkonsultförering, BRA
Detta medlemskap är ingen certifiering. Däremot ska ett brandkonsultföretag uppfylla ett antal kriterier för att få vara med. Företaget ska exempelvis följa föreningens etiska regler, ha ett kvalitetssystem enligt ovan, samt inneha ett visst antal personer med brandingenjörsexamen och tillräckligt många års erfarenhet av brandkonsultarbete. Se vidare fliken Om oss.

SBF-certifierat brandkonsultföretag
Från 2011 finns en certifiering för brandkonsultföretag, SBF 2003:1.  Den är i stora drag framtagen av Sveriges brandkonsultförening, men drivs och sköts av SBF (Brandskyddsföreningen) och dess certifieringsorgan SBSC. Ett certifierat företag utifrån 2003:1 ska till exempel ha kvalitetssystem enligt ovan, samt inneha en giltig ansvarsförsäkring.

Certifieringen kan ske i tre nivåer; Enkel (E), Normal (N) samt Kvalificerad (K). Nivåerna är kopplade till projekts brandtekniska komplexitet. Personal på företaget ska förtecknas vilken nivå respektive person har. Företaget ska dessutom ange hur projekt bemannas utifrån de tre ovan nämnda nivåerna. Detta för att du som kund ska få rätt kompetens att leda och kvalitetskontrollera ditt projekt.

I de flesta fall krävs brandingenjörsexamen och ett visst antal års erfarenhet för att uppfylla kriterierna i aktuell nivå. Företaget ska dessutom ha tillräckligt stor personalstyrka, det vill säga alltid minst två projektörer med erforderlig kompetens. Även om oförutsedda händelser skulle inträffa. Idag är endast ett företag certifierat enligt 2003:1.

Auktorisering enligt SFPE-BIV
Nedan redovisas certifieringar och auktorisationer som är personliga och inte kopplade till företag.

BIV (Föreningen för Brandteknisk ingenjörsvetenskap) auktorisering är främst till för ingenjörer som arbetar med dimensionering i projekt där stöd av analytisk dimensionering krävs.

Boverket har till den senaste revideringen av byggreglerna (BBR 19) också tagit fram ett råd (BBRAD, Boverkets allmänna råd om analytisk dimensionering av byggnaders brandskydd) om hur samhället anser att analyser ska hanteras. Att dimensionera analytiskt enligt BBRAD kräver dock fortsatt kompetens och erfarenhet inom ingenjörsområdet. BIV har ett system med en objektiv auktorisering av brandskyddsprojektörer. Idag är det 13 stycken från olika företag auktoriserade.

Det är i första hand projektering som ska hanteras på ett etiskt, moraliskt och adekvat sätt av den som blir auktoriserad som BIV-ingenjör.

”En auktoriserad brandskyddsprojektör har omfattande teoretisk utbildning inom områdena brand, brandskydd, utrymning, riskanalys och riskhantering. Dessutom har projektören minst 3 års yrkeserfarenhet och lever upp till höga krav på regelbunden fortbildning inom sitt arbetsområde. Vidare ska arbetet ske i enlighet med de etiska regler som föreningen antagit.”

Information hämtad från: http://www.sfpe-biv.se/nyheter/auktorisering

Boverkets certifiering SAK 3
SAK 3 beslutades den 19 april 2011, och innefattar de krav som ställs på sakkunnig kontrollant inom brandområdet. Då byggherrens egenkontroll inte anses räcka till kan byggnadsnämnden kräva att en sakkunnig kontrollant ska verifiera att samhällets krav uppfylls. Denna certifiering är därför inte direkt avsedd för den som projekterar brandskyddet.

Den som kan certifieras ska ha arbetat minst fem år inom området.
Det finns två nivåer, N och K. N-nivån är för de projekt som projekterats enligt förenklad dimensionering. För att certifieras ska man ha arbetat som projektör eller kontrollant i sådana projekt minst tre av de fem senaste åren.

För K-nivån som medför att man får kontrollera projekt som utförs med stöd av analytisk dimensionering. Idag kan man anta att det är de byggnader där BBRAD används i projekteringen. Här gäller samma sak, att man ska ha arbetat fem år, och i tre av dessa ska man ha varit verksam som projektör eller kontrollant för projekt där BBRAD-kraven ingått i projekteringen.

Kompetensnivåerna för N definieras av allmän teknisk kunskap på gymnasieingenjörsnivå. För K gäller högskoleutbildning motsvarande 120 poäng. Och att man läst vissa brandtekniska kurser på högskola motsvarande de som igår i brandingenjörsutbildningen.
Det utförs en särskild kunskapsprövning. I denna ingår att man ska visa att man kan lagstiftning som berör projektering och bygg.

Dessa SAK-certifierade kontrollanter kan antas göra kontroller både av projektering och utförande. Det är byggherren som beslutar vem som ska användas om byggnadsnämndens ställer krav på tredjepartskontroll. Är denne SAK-certifierad så ska byggnadsnämnden godta kontrollanten i fråga.

Brandingenjörsexamen
En brandingenjörsexamen är heller ingen direkt auktorisation eller certifiering. Titeln brandingenjör är inte ens skyddad, utan kan användas av den som vill. En person som tagit brandingenjörsexamen har utbildats i ingenjörskonst och brandtekniska ämnen i sådan omfattning att det i sig ger en stor kompetens som många gånger kan räcka. På LTH i Lund samt på LTU i Luleå utbildas brandingenjörer i Sverige.

En examen tillsammans med visst antal års av erfarenhet, samt anställning på företag med strukturerad vidareutbildning, ger en kompetens för den enskilde brandprojektören. En kompetens som du som beställare kan förhålla dig till, samtidigt som du också värderar projektets storlek och komplexitet.

Tomas Rantatalo & Per-Anders Marberg
Brandingenjörer på FSD AB och Bengt Dahlgren AB.

Tomas Rantatalo
E-post: tomas.rantatalo@fsd.se

Per-Anders Marberg
E-post: per-anders.marberg@bengtdahlgren.se

Alla nyheter

Nytt medlemsföretag

Ändringar i styrelsen

Sweco Systems – medlem i BRA

Kan ett SAK3-utlåtande ifrågasättas?

Föreningen kritisk till nybyggnadsregler

Ändringsregler öppnar för spridda tolkningar

”Nattis” – het fråga på referensgruppens senaste träff

Boverket kan inrätta en egen haverikommission

Brandkonsultföreningen har lämnat remissvar om höga hus

PRESSMEDDELANDE: Boverket lyssnar inte på sin referensgrupp

Boverket uppmanas utnyttja sin referensgrupp mer

Remissvar på BBR21

Noterat från Brandskydd 2013

Brandskydd 2013 – Sveriges mest intressanta brandskyddskonferens!

Nya medlemmar i Sveriges Brandkonsultförening

Robert Jönsson slutar på LTH

Remissvar från föreningen

Sveriges Brandkonsultförenings representation 2013

Sammanfattning av Sveriges Brandkonsultförenings årsmöte

Sveriges Brandkonsultförening medverkar även i år i konferensen Brandskydd

Ny revidering av brandskyddsregler i BBR

Sveriges Brandkonsultförening har gett svar om Brandforskanslag

Hur vet du att du anlitar en brandkonsult med rätt kompetens?

Brandskydd i byggprocessen - ett hett ämne

Barnsjukdomar i BBR 19

Brandskydd 2012 gav besökarna aha-upplevelse

BRA andelstecknare i Brandforsk

Hur har Europakrisen påverkat brandkonsultbranschen?

Rapport från årsmöte i Göteborg

Brandskydd 2012 - Sveriges största konferens om byggnadstekniskt brandskydd!

BRA efterlyser struktur i Boverkets konsekvensutredningar

Angelägna ämnen på Brandskydd 2011: Från skyddet mot personskador till bristen på riktlinjer för skydd av egendom

Ny huvudman för Brandskydd 2012

Det viktigaste i BBR:s brandkapitel

Föreningsmedlemmar medförfattare i alla större handböcker om BBR 19

Brandkonsulten Kjell Fallqvist AB - Sveriges första certifierade brandkonsultföretag i högsta klassen

Brandskyddsreglerna ändras - Brandskyddskonsulterna är kvar

Inlåsning av dementa har aldrig varit tillåtet

MSB om kompetensen hos kommunala tillsynsförrättare: Organisationen – inte individen måste ha kompetensen

MSB rapporterar till regeringen: Viktiga förslag ger ett rimligt brandskydd

Räddningstjänstens roll i det byggnadstekniska brandskyddet

Viktig balans i nya BBR

Erfarenheter från Jönköping: Lita inte på nätanslutna brandvarnare

Uppslagsbok om dödsbränder

Brandsäkert boende - en bra affärsidé?

Ny certifiering kvalitetssäkrar brandkonsultföretag

Många nyheter från Boverket

Rimligt brandskydd i bostäder - eller inte? Föreningen deltar i MSB referensgrupp

Kjell Fallqvist om brandskydd under Stockholms läns brandbefälsresa:

Stort intresse för Sveriges Brandkonsultförening i branschen

Sveriges Brandkonsultförening i möte i norr